"Zaczarowane Przedszkole"

W wolnym czasie

Zabawy logopedyczne dla dzieci

Różnego rodzaju ćwiczenia usprawniające mowę możemy prowadzić już od najmłodszych lat. Trzeba pamiętać, aby stanowiły one formę zabawy, a nie żmudną naukę i nieustanne treningi. Ćwiczenia logopedyczne zaczynamy od najprostszych, po jakimś czasie stopniowo zwiększając ich trudność.

1. Oddech podstawą prawidłowej wymowy

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, w jaki sposób dziecko radzi sobie z ćwiczeniami oddechowymi. Podstawowym celem tych ćwiczeń jest nauczenie malucha różnicowania fazy wdechowej i wydechowej, jak również przedłużania fazy wydechowej. Interesującymi zabawami wspomagającymi wytworzenie się właściwego toru oddechowego są zabawy ze słomką. Dmuchając przez słomkę, dziecko powinno przesunąć jakiś drobny i lekki przedmiot, na przykład skrawek papieru.Można też zaproponować dziecku zdmuchiwanie płomienia świecy za pomocą słomki lub popularną zabawę w puszczanie baniek mydlanych. W tym celu warto wrócić do starego sposobu wydmuchiwania baniek przez słomkę, a nie za pomocą przeznaczonego do tego gotowego sprzętu, który można zakupić w sklepie z zabawkami. Dmuchanie w balonik jest nie tylko czynnością absorbującą aktywność oddechową płuc, ale także świetną zabawą dla dziecka. Zachęcone pojawiającym się efektem coraz większego balonika, zechce nadmuchać go do pożądanych rozmiarów. Nie ma przy tym wszystkim świadomości, że w ten sposób pracuje nad prawidłową wymową.

Następną zabawą o wartości logopedycznej jest naśladowanie różnego rodzaju zachowań, które wykonujemy na co dzień, na przykład ziewanie i śmiech. Proponujemy dziecku, aby spróbowało ziewać głośniej i ciszej, z większą i mniejszą mocą. To samo ćwiczenie staramy się wprowadzić, prosząc dziecko, aby spróbowało zaśmiać się na różne sposoby. Ważne jest to, że na początku wszystkie ćwiczenia powinna wykonać osoba, która je prowadzi, aby pokazać dziecku, czego od niego konkretnie oczekuje.

Kolejną propozycją zabaw logopedycznych jest szeptanie. Proponujemy dziecku, aby spróbowało energicznie wypowiadać szeptem: stuk-puk, tik-tak, szuru-buru, etc. Można wykorzystać do tej zabawy popularne wierszyki Brzechwy lub Tuwima, w których pełno jest takich słów, które doskonale nadają się na rytmiczne wypowiadanie szeptem. Podczas ćwiczeń oddechowych wskazane jest głębokie wdychanie powietrza nosem i powolne jego wypuszczanie przez usta.

Dla dziecka dobrze jest włączyć do tego dźwięki naśladujące, na przykład węża, takie jak: ssssss…. Można też spróbować wydmuchiwać powietrze etapami, wspomagając się: hu-hu-ha, wspominając wierszyk o groźnej zimie, która szczypie w uszy.

2. Sprawność ruchomych narządów mowy

Prawidłowe wymawianie wszystkich głosek zależne jest od sprawnego działania narządów mowy. Dlatego tak ważne są zabawy, których celem jest podniesienie sprawności ruchomych narządów mowy. Do ćwiczeń narządów mowy zaliczamy: ćwiczenia żuchwy, języka, warg oraz podniebienia miękkiego.

Przykładowe zabawy usprawniające narządy mowy to: szerokie otwieranie i zamykanie ust, ziewanie, cmokanie, dmuchanie, nadymanie policzków, parskanie wargami czy mlaskanie. Prosimy dziecko, aby spróbowało naśladować żucie. W tym celu można zaproponować dziecku, aby wyobraziło sobie, jak zjada jabłko, a jak przeżuwa gumę. Zwracamy uwagę na poruszanie żuchwą w różnych kierunkach.

Następnie proponujemy unoszenie języka w kierunku nosa, liczenie zębów, oblizywanie warg, chuchanie, chrząkanie, naśladowanie kaszlu, płukanie gardła. Ustawiamy przed dzieckiem lustro i prosimy, aby posłało swemu odbiciu całuski. Potem prosimy, aby naśladowało różne zwierzęta poprzez robienie dzióbka ptaszka, rybki, zmęczonego pieska, jadącego konia, itp.
Aby zabawa była efektywną i ciekawą nauką, musi sprawiać dziecku radość. Dziecko musi czuć, że robi postępy, że coś mu się udaje i że zostanie za to nagrodzone. Można zaproponować dziecku mały poczęstunek w postaci lizaka czy chrupek, jednak najważniejszy dla dalszych ćwiczeń logopedycznych jest sposób, w jaki dziecko ma zjeść ten poczęstunek. Lizanie lizaka czy zjadanie chrupek bez pomocy rąk to także doskonałe ćwiczenie!

Liczne zabawy słuchowe (zabawa w odgadywanie dźwięków wydawanych przez znajome przedmioty, np. brzęk kluczy czy kapanie wody z kranu) także przyczyniają się do rozwijania wrażliwości dziecka na rodzaj dźwięku, tempo, ton, rytm i melodię wymowy.

Do innych zabaw słuchowych możemy zaliczyć: wsłuchiwanie się w ciszę, naśladowanie usłyszanych dźwięków, np. szumu wiatru, poszukiwanie źródła dźwięku, np. ukrytego telefonu, rozpoznawanie tempa melodii i ilustrowanie go ruchem, etc.

Ćwiczenia artykulacyjne to ćwiczenia przede wszystkim w wypowiadaniu pojedynczych głosek i ćwiczenia w wypowiadaniu tekstów − w trzecim roku życia są to przede wszystkim krótkie wierszyki. Ćwiczenia artykulacyjne muszą mieć zawsze charakter ciekawej zabawy, której cel pokryje się z celami dydaktycznymi, a dziecko będzie miało w niej swój czynny udział.

Zapraszam do zabaw logopedycznych. Drodzy Rodzice połączycie wtedy przyjemne z pożytecznym. Dzieci odniosą realną korzyść w postaci sprawnego aparatu artykulacyjnego. Z pewnością będzie dużo śmiechu podczas wykonywania ćwiczeń i spędzicie wspólnie czas – co z całą pewnością jest BEZCENNE:)

Źródło: www.parenting.pl

 

Pani Kasia z gr. IV

 



Prace plastyczne, twórcze i manualne zabawy najbardziej wzbogacają osobowość dziecka. Rozwój wyobraźni, zdolności manualnych, możliwość wyładowania emocji, a to wszystko dzięki sztuce. Drodzy rodzice znajdziecie tu sporą dawkę inspiracji zarówno dla małych  jak i starszych przedszkolaków. To idealna propozycja na ostatnie trudne dni. Życzymy udanej zabawy.

https://www.facebook.com/100006304956255/posts/2793937747493030/sfnsn=mo

https://www.facebook.com/1794174267/posts/10212848712491313/?sfnsn=mo

 



Szanowni rodzice

    Proponuję Państwu i Waszym dzieciom w ramach utrwalenia treści jakie do tej pory zrealizowaliśmy w przedszkolu zajrzenie na poniższe strony.

 Życzę dobrej zabawy.

Mariola Włodarczyk-Staroń

https://www.youtube.com/watch?v=jf9WVrsGRPc

https://www.youtube.com/watch?v=OP6U5LBqA9A

https://www.youtube.com/watch?v=pf9td3YHWFw

https://www.youtube.com/watch?v=QBD7CB-rroo

https://www.youtube.com/watch?v=OEbRDtCAFdU

https://www.youtube.com/watch?v=9GFEjNL0XXw

 



 

Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów malucha i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu. Proponuje rodzicom i dzieciom kilka prostych i sprawdzonych zabaw na wspólne spędzenie wolnego czasu. Życzę udanej zabawy - pani Donata

1. Zabawy z piaskiem

Najważniejszym narzędziem w czasie tej zabawy są dziecięce rączki. To one przesypują, ugniatają i przesiewają piasek. Żeby babki się udawały (i sprzątania było mało), będzie potrzebny piasek kinetyczny. Jest zawsze wilgotny, świetnie się klei i nie rozsypuje. Można kupić go w sklepie lub zrobić samemu, to tylko dwa składniki!

Piasek kinetyczny:

  • mąka kukurydziana (tyle, ile potrzebujecie piasku),
  • olej spożywczy,
  • barwnik spożywczy (opcjonalnie).

Do mąki stopniowo dodajemy olej. Mieszamy do uzyskania odpowiedniej konsystencji.

2. Poszukiwanie skarbów w pudle rozmaitości

Pudło rozmaitości to prawdziwa uczta dla zmysłów. Do środka wkładamy przeróżne materiały, mogą to być ścinki kolorowych tkanin, wstążki, piórka, kawałki folii bąbelkowej, sztuczne futerko, filcowe kulki. W pudełku chowamy niewielkich rozmiarów skarby, na przykład gumowe figurki albo plastikowe samochodziki. Zadaniem dziecka jest odnalezienie ich.

3. Suchy makaron

Makaron w dziesiątkach kształtów i w wielu kolorach jest znakomity do przesypywania i segregowania. Wypełniony nim, zakręcony słoik to świetny grzechoczący instrument. Nieco starsze dzieci mogą spróbować nawlekać makaron na sznurek i zrobić naszyjnik.

4. Mała cukiernia

Ciastolinowe ciastka mogą mieć różne wielkości, kształty i kolory, w roli wafelków do lodów doskonale sprawdzą się papierowe papilotki (takie, w których piecze się babeczki). Do zabawy przyda się wałek, foremki do ciastek i występujące w roli posypek cekiny, brokatowy pył, ziarenka maku lub sezamu.

Domowa ciastolina:

  • 2 szklanki mąki,
  • 1 szklanka soli,
  • 2 łyżki oleju roślinnego,
  • 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,
  • 1,5 szklanki gorącej wody.

Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze.

5. Figurki z masy solnej

Evergreen zabaw z masami plastycznymi. Z gotowej masy maluchy mogą lepić płaskie lub przestrzenne figurki. Gdy brak im jeszcze precyzji, wielkim ułatwieniem będą foremki do ciastek. Kiedy gotowe figurki wyschną (zazwyczaj trzeba dać im dzień na stwardnienie), można je pomalować.

Masa solna:

  • 2 szklanki mąki,
  • 2 szklanki soli,
  • woda (tyle, żeby uzyskać pożądaną konsystencję).

Do składników sypkich dodajemy powoli wodę i zagniatamy, aż całość się połączy.

6. Sypka tablica

Na dużej tacy lub kuchennej stolnicy rozsypujemy warstwę mąki, kaszy manny lub piasku – i tabliczka gotowa. Na ciemniejszym tle kreślone przez dziecko znaki będą lepiej widoczne, co z pewnością zachęci je do dalszej zabawy. Sypką tabliczkę ściera się jednym ruchem ręki, a powierzchnię można wyrównać dosypując odrobinę mąki lub kaszy.

 



 

Zabawy usprawniające małą motorykę do ,których można wykorzystać dostępne w domu materiały; 

-kolorowe nakrętki od napojów puste plastikowe butelki- odkręcanie i zakręcanie 

-klamerki-przygotować kartoniki z narysowanymi kropkami 1,2,3 itp. Wybieramy jeden  kartonik ,do którego przyczepiamy odpowiednią  ilość klamerek.

- guziki-nawlekanie na sznureczek, można je też wykorzystać do segregowania wg kolorów,wielkości,kształtów.

-materiał sypki( groch,fasola,ryż,kasza) ....do miseczki wsypać np. kaszę mannę i do środka wrzucić groch. Zadaniem dziecka jest wybieranie grochu paluszkami.

-stare  suwaki- odpinanie i zapinanie, dzieci lubią także bawić sie w zapinanie i odpinanie guzików-nauka przez zabawę.

- kłódki -próby otwierania kluczykiem i zamykania.

- tablice korkowe ,pinezki i gumki recepturki- wbijanie pinesek w tablicę a potem tworzenie wzorów,poprzez zaczepianie na nich gumek recepturek.

- śrubki i nakrętki- odkręcanie i wkręcanie

-Piankolina -domowy przepis- 1 kg mąki ziemniaczanej,najtańsza pianka do golenia i trochę płynu do naczyń i zabawa gotowa- można porcje zmniejszyć.Jesli chcemy piankoline kolorowa dodajemy barwnik spożywczy.

Na dziś dorzucam jeszcze link do strony,w której znajdziecie państwo ciekawe materiały dla dzieci .

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-…/…/karty-pracyw/
ZA DARMO DO DRUKU

https://mojedziecikreatywnie.pl/kategorie/zabawy-dla-2-3-latkow/

   Życzę powodzenia i do zobaczenia- Brygida Sowicz



 

Drodzy Państwo,

Wśród propozycji spędzenia czasu z dzieckiem, nie może zabraknąć książek i głośnego czytania. Takiej wzajemnej bliskości emocjonalnej nie daje żadna inna czynność.

Zachęcam więc bardzo CZYTAJMY DZIECIOM CODZIENNIE!!!!!!!!

Kryteria jakimi kieruje się Fundacja „ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom” przy polecaniu książek do głośnego czytania:

  • Skierowane do dzieci i ciekawe dla niego
  • Sensowne – o czymś istotnym dla dziecka
  • Napisane poprawną polszczyzną
  • Dostosowane do wieku dziecka
  • Uczące myślenia i radzenia sobie z trudnymi uczuciami i sytuacjami
  • Przynoszące wiedzę i rozrywkę
  • Niosące pozytywny przekaz moralny
  • Rozwijające wrażliwość estetyczną
  • Kształtujące postawę optymizmu i wiarę w siebie
  • Unikające stereotypów związanych z płcią, rasą, narodowością, kulturą
  • Unikające antywzorów np. że zachowania naganne wiodą do sukcesu

Dzieci potrzebują jasnego przekazu moralnego, co jest dobre, a co złe. Jeśli lektura pozostawia wątpliwości należy rozmawiać o właściwych postawach i wyborach – takich które nie ranią innych i służą dobru ogólnemu.

Proponuję przed wspólnym czytaniem – sami zapoznajmy się z lekturą. Żeby ułatwić Państwu wybór odpowiedniej literatury podaję adres strony Fundacji:

www. rodzinneczytanie.pl.

Zawsze niezawodnym wyborem jest Polska klasyka literatury dla dzieci.

Życzę cudownych wspólnych przeżyć z książką.

Całuję wszystkich Małgosia Jabłońska.

 



 

Propozycje prac przestrzennych z kolorowego papieru

https://www.youtube.com/watch?v=bcq6AhQMqcQ

wielkanocne inspiracje

https://www.youtube.com/watch?v=G3fn6Q0WnhM

motylek

oraz wspólnego śpiewania-nasze dzieciaczki je znają

 

https://www.youtube.com/watch?v=lZX64po1bpY

Zatańcz jak kaczuszka

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

Dziadek i Farma

https://www.youtube.com/watch?v=1Bl2jvP2lD0

Jagódki

https://www.youtube.com/watch?v=1CTSxGZeFv0

Jestem sobie przedszkolaczek

                                                                                     Może się przyda - powodzenia Brygida Sowicz

 



Do wspólnego śpiewania:

Mydło lubi zabawę

https://www.youtube.com/watch?v=kq4NULDhx5M

Szczotka, pasta, kubek ciepła woda

https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI



 

Do wspólnego oglądania:

Myszka w paski uczy higieny

https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI

https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw

https://www.youtube.com/watch?v=VcPIf2s2Gis